Datum
- 15/11/2009
Auteur
- Johan Van Mol

Boekbespreking: Ontwerp je huis, tuin en keuken met Google SketchUp

Enige tijd geleden besprak ik “Grafische Google Extra’s”: een Nederlandstalig boek waarin SketchUp kort aan bod kwam. Ondertussen zijn we een half jaar verder, en verscheen er een nieuw en uitgebreider Nederlandstalig SketchUp boek: “Ontwerp je huis, tuin en keuken met Google SketchUp” van Frank Fritschy.

Ontwerp je huis, tuin en keuken met Google SketchUp

Dit boek is in vele opzichten beter dan zijn voorganger. Het 287 pagina’s tellende boek is volledig aan SketchUp gewijd, waardoor je vanzelfsprekend een helderder beeld van SketchUp’s mogelijkheden krijgt dan wanneer het programma in slechts 30 pagina’s voorgesteld wordt. Het boek is ook up-to-date, wat onder andere valt op te maken uit een verwijzing naar dynamische componenten (nieuw sinds versie 7). Frank Fritschy is een ontwerper (hij heeft een eigen ontwerpbureau), en deze achtergrond is duidelijk voelbaar doorheen gans het boek: SketchUp gereedschappen worden steeds gebruikt in praktische oefeningen: het uittekenen van een woning, een interieur, een tuin, … Deze op oefeningen gebaseerde indeling houdt het boek luchtig: de 287 pagina’s werden verdeeld in 15 korte hoofdstukken (10 tot 20 pagina’s) die telkens een duidelijk afgebakend thema behandelen: ‘woonwijk’, ‘huis’, ‘interieur’, … Toch komt alles aan bod: van de basisgereedschappen, tot de geavanceerdere Sandbox gereedschappen, tot een aantal exclusieve SketchUp Pro functies (LayOut, …).

Fritschy’s ontwerpachtergrond laat hem toe duiding te geven rond bepaalde thema’s: wanneer hij uitlegt hoe je een trap uittekent in SketchUp, legt hij meteen ook uit wat de trapformule is, en hoe je deze formule gebruikt om prettig beloopbare trappen te ontwerpen. Een klein punt van kritiek is wel dat deze duiding soms de overhand dreigt te krijgen. Hoofdstuk 11 (‘tuin’) gaat naar mijn gevoel te veel over ontwerptheorie, en te weinig over SketchUp. Fritschy’s ontwerpachtergrond is verder voelbaar in de voorbeelden die hij gebruikt: hij verwijst steeds naar kwalitatieve projecten: wijk Hageneiland van MVRDV, het Fallingwater huis van Frank Lloyd Wright, …. Op de afwerking van deze uitgave valt niets aan te merken: volledig in kleur, een duidelijke structuur, een mooie, heldere en hedendaagse vormgeving, rijkelijk veel illustraties, … Wat wel opvalt is de afwezigheid van oefenbestanden. Een CD-ROM met de in het boek gebruikte modellen zou leuk en leerzaam geweest zijn. Ook links naar de ‘3D Warehouse’ modellen die in het boek gebruikt worden zouden welkom geweest zijn.

Conclusie: “Ontwerp je huis, tuin en keuken met Google SketchUp” is een aanrader. Op SketchUp gebied overschaduwt het “Grafische Google Extra’s” moeiteloos, en qua volledigheid moet het zeker niet onderdoen voor Engelstalige werken. Als je de afwerking (kleurendruk) mee in overweging neemt, zou ik dit werk zelfs eerder aanraden dan z’n Engelstalige concurrenten.

Welkom op www.skup.be! Deze website bestaat al enkele jaren, maar werd recent volledig vernieuwd.

Vanaf nu levert Skup professionele diensten. Wij creëren betaalbare 3D-visualisaties voor uw projecten.

Bekijk zeker ons portfolio, en neem snel contact met ons op.